Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu

Nieuwe KiK-kwaliteitsborger Bouwkwaliteitsborging Midden Nederland

Terug naar Nieuws
23-04-2025

In deze rubriek laten wij je kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Bouwkwaliteitsborging Midden Nederland. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke moment.
De KiK-kwaliteitsborger kan nu als toegelaten kwaliteitsborger onder de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) aan het werk. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen klaar voor de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Aan het woord is Jan Pater, eigenaar van Bouwkwaliteitsborging Midden Nederland.

Wat zijn in het kort jullie kernactiviteiten?
“Bouwkwaliteitsborging Midden Nederland is een kleinschalige en onafhankelijke kwaliteitsborger. We hebben al meer dan 20 jaar ervaring als adviseur met een bouwkundige achtergrond in de bouw. Mijn specialisatie is bouwplantoetser en vergunningverlener. Als zodanig verhuur ik mij aan gemeentelijke overheden en die werkzaamheden blijf ik ook doen. Kwaliteitsborging is een waardevolle uitbreiding van onze dienstverlening. Om het zuiver te houden zorgen we ervoor dat deze twee activiteiten gescheiden zijn.”

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
“Omdat ik van nul af aan moest beginnen, heb ik de hulp ingeroepen van Raymond von den Benken van Rowiq. Die heeft mij met advies en het kwaliteitshandboek geholpen. SKG-IKOB toetste onze certificering op basis van de BRL 5019. We zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger voor alle scopes in gevolgklasse 1. Je zou kunnen zeggen dat ik het theoretische rijexamen heb gehaald. Nu volgt nog het praktijkexamen: de audit van het eerste kwaliteitsborgingsproject. Het is me wel duidelijk dat het daarbij om de details gaat. Niets is meer standaard, alles moet aantoonbaar worden gemaakt. Iets kleins als een vergeten stootvoeg vraagt tijdens de audit om een gedegen onderbouwing. Hoe dan ook, we gaan het waarmaken!”

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
“Tja, het is automatisch richting KiK gegaan. Voordeel van KiK vind ik dat onze stakeholders kunnen meewerken in de KiK-tool. Dat zij bijvoorbeeld zelf stukken kunnen uploaden, wat natuurlijk handig is in de praktijk.”

Foto: Shutterstock

Nu jullie zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger, wat is het eerste project waarin jullie KiK gaan toepassen?
“We zitten echt nog in de startfase van onze dienstverlening in de kwaliteitsborging. Een aantal aanvragen voor woningbouw hebben we al ontvangen. Onze prioriteit is een goede band op te bouwen met toekomstige klanten, zodat zij vertrouwen in ons hebben en ons gaan inschakelen.”

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
“In het algemeen geldt voor ons dat wij passie hebben voor kwaliteit, van a tot z. We vinden het belangrijk dat het ‘as-built’ dossier goed voor elkaar is, zodat opdrachtgevers, bouwers en gemeenten zekerheid hebben over de kwaliteit en veiligheid van het gerealiseerde bouwwerk. Op dit moment moeten we het allemaal gaan ervaren in de praktijk, en daadwerkelijk meters maken. Onze ambities zullen uit onze ervaringen voortvloeien. Gaan we groeien of doorstromen naar gevolgklasse 2? Eerst maar eens starten en dan zien we het wel. Hoe dan ook: ik heb er zin in!”


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.