Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.

Menu
26-06-2024

In deze rubriek laten wij je kennismaken met de nieuwste loot aan de KiK-boom. Deze keer kwaliteitsborger Asbo B.V. Een intensieve voorbereiding ging vooraf aan de toelating. Des te meer reden om stil te staan bij dit heuglijke moment.

De KiK-kwaliteitsborger kan nu als toegelaten kwaliteitsborger onder de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) aan het werk. KiK en KiK-kwaliteitsborgers samen klaar voor de Wkb!

Enkele vragen aan de nieuw toegelaten KiK-kwaliteitsborger

Aan het woord is Dion de Been directeur/eigenaar en adviseur bij Asbo. 

Wat zijn in het kort de kernactiviteiten van Asbo B.V.?
“Wij zijn een onafhankelijk adviesbureau met 15 gedreven adviseurs gespecialiseerd in bouw en onderhoud. Dagelijks houden we ons bezig met het managen van projecten, onderhoudsvraagstukken, tenders en sloopprojecten. Wij vertalen onze inspectie- en analyseresultaten naar praktische oplossingen waarbij we maximaal rekening houden met de wensen van onze opdrachtgevers. Dit zijn vooral gemeenten, vastgoedontwikkelaars en partijen met grote vastgoedportefeuilles. We doen dit in uiteenlopende projecten zoals het verduurzamen en verbouwen van het gemeentehuis van de gemeente Moerdijk, nieuwbouw van het Safarihotel in het safaripark Beekse Bergen en het beheer van het Museumkwartier in Den Bosch. Kwaliteitsborger worden ligt eigenlijk in het verlengde van onze werkzaamheden. We zijn immers al betrokken bij de voorbereiding, het ontwerp én de uitvoering van projecten.”

Hoe verliep de aanloop naar de toelating en wat moesten jullie daarvoor doen?
“De aanloop en de toelating verliepen eigenlijk vrij soepel. We hebben ondergezocht wat certificering op basis van de BRL 5019 voor ons inhield. Het bleek dat we ons voor de certificering konden baseren op onze ervaring met toetsen en toezichthouden. Vervolgens zochten we contact met Kiwa. Het schrijven van een handboek was niet al te ingewikkeld, omdat we al in het bezit waren van een kwaliteitshandboek en gebruikmaken van het projectmanagementsysteem van Teamleader. Op basis hiervan hebben we het nieuwe handboek gemaakt dat voldoet aan de eisen van de certificering en van de Wkb.”

Waarom kozen jullie voor KiK als kwaliteitsborgingsinstrument?
“KiK staat voor KOMO instrument Kwaliteitsborging. De naam KOMO, het keurmerk dus, wekt vertrouwen bij ons. Daarnaast sprak het totale plaatje ons aan, zeker nadat we ook een aantal video’s op YouTube met instructies van de KiK-tool hadden bekeken.”

Nu jullie zijn toegelaten als KiK-kwaliteitsborger, wat is het eerste project waarin jullie KiK gaan toepassen?
“We hebben al verschillende offertes uitgebracht. Voor de nieuwbouw van een vrijstaand en traditioneel ontworpen huis hebben we opdracht. De bouw start binnenkort en daarmee ook onze toetsing als kwaliteitsborger op de bouwlocatie.”

Wat zijn jullie grootste aspiraties op het gebied van kwaliteitsborging?
“Allereerst streven we ernaar om de doelstelling van de Wkb te halen, namelijk de kwaliteit van het gebouw verbeteren en een betere positie voor de consument. Onze aspiraties voor de toekomst liggen in de hogere gevolgklassen en in de utiliteitsbouw. Maar eerst even pas op de plaats maken en kijken hoe het ons bevalt als kwaliteitsborger in gevolgklasse 1. Dan kunnen we op basis van onze ervaringen langzaam groeien en uitbreiden naar gevolgklasse 2 en 3.”


Servicedesk

De servicedesk helpt jou bij specifieke vragen over het gebruik van de KiK-tool. Je kunt jouw vraag stellen via servicedesk@kik-tool.nl of bellen naar 085-782 29 68 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 – 17:00 uur.